Autentificare

ID:
Parolă:
 

Fă-ţi un cont!
Mi-am uitat parola!

Detalii

Tip: Filozofie / Istorie
Topică: Filozofie
Afișări: 515
Vizitatori: 503
Puncte: 20
Stele: 0
Data publicației: 29 martie 2009

 

Legat de Cunoaştere şi de Fizica microparticulelor

- April Geo Savulescu

Adăugat în 29 martie 2009, la 11:36 | 515 afișări / 503 vizitatori
 






Dialogul domnului Gorun Manolescu având ca temă Fizica microparticulelor si Logica contemporană (logicile praconsistente) din punct de vedere al criticii Postmodernismului m-a stimulat să reacţionez, de altfel nu numai pe mine, şi să mă ocup, deocamdată, doar de o jumătate de temă lăsând logica să aştepte puţin.

Totul este legat, se învârte, în jurul unei pretinse degringolade a cunoaşterii umane care ne dă voie, chiar ne împinge, să nu mai avem încredere în nimic, în nimeni, în afara teoreticienilor postmodernisului, să uităm trecutul, să alergăm pe poteci care nu duc nicăieri - din moment ce tot nu există un drum regal, pentru republicani o şosea universală, şi să ne lăsăm pradă unei disperări existenţiale. De aceea voi încerca să deschid paginile cu ce este mai important, pentru mine.

Acum peste două secole Immanuel Kant a spus, scris, după ce douăzeci de ani doar a gândit şi nu a mai scris, că lumea din jurul nostru nu poate fi cunoscută aşa cum este ea, că lucrul în sine, lumea în sine ne scapă înţelegerii. Că putem cunoaşte doar ceea ce văzul, auzul, mirosul, şi celelalte simţuri ne oferă spre a fi perceput, doar lumea fenomenelor o putem sesiza cu mintea noastră – că avem nişte structuri ale minţii noastre, ale înţelegerii noastre, numite din antichitate categorii, structuri care ne dau voie să avem aceste percepţii (ajutaţi de Spaţiu şi de Timp care sunt nişte noţiuni apriori, pe care le avem – de unde le avem? – mai înainte de a avem orice fel de cunoaştere). Ceea ce nu putem percepe nu există pentru noi, mai bine zis există, poate chiar – cu al şaselea simţ – putem sesiza ceva dar nu putem avea cunoştinţe, nu putem ştii, nu putem înţelege nimic din lumea în sine, din lucrul în sine. Cum spuneam, numai lumea fenomenelor ne este accesibilă, lumea pe care categoriile noastre ale înţelegerii ne-o poate oferi.

Pentru toate acestea Kant a fost considerat un filosof agnostic, care ne spune că nu putem cunoaşte realitatea. Nu este aşa. Kant ne spune că putem cunoaşte, foarte bine, lumea fenomenelor, adică cea oferită de percepţiile noastre prin categoriile înţelegerii. El ne mai spune că ceea ce categoriile noastre nu ne pot oferi nu putem cunoaşte, aceasta este lumea în sine. Este ca şi când un fizician specialist în optică ne spune că noi putem vedea numai în spectrul undelor luminoase nu şi în ultraviolet sau infraroşu, fără aparate ajutătoare.

In India prebudistă, ca şi în cea budistă, se ştia asta, se ştia că realitatea este maya, este părelnică, este de nesesizat, trebuind să ne mulţumim cu această curgere a percepţiilor în continuă schimbare. Şi Heraclit, înaintea lui Socrate şi a lui Platon ne spunea că totul este o curgere, că nu ne putem îmbăia de două ori picioaele în aceeaşi apă a unui râu. Este adevărat, Kant face o construcţie filosofică solidă care stă la baza întregii gândiri contemporane.

Lucian Blaga, mai aproape de lumea noastră, reia gândul lui Kant, adaugă categorii ale inconştientului, toate aceste categorii, unele împreună cu altele, formează a Matrice Stilistică, adică o matrice cu care creierul nostru înţelege lumea dar noi nu ne dăm seama că o avem, ea este inconştientă, nu suntem conştienţi că o purtăm. Începe să fie complicat şi am să mai complic puţin.

Această matrice stilistică pe care noi, oamenii, o purtăm se completează, prin învăţare, şi în timpul vieţii noastre, din frageda copilărie până ajungem adulţi. Numai că cea mai mare parte a ei, structura ei principală, este moştenită de la părinţi la copii, de la străbuni la noi, de la oamenii de acum 2000, 4000 de ani până acum. Nu moştenim, ceea ce oricine ştie, numai aspectul nostru fizic de la moşii noştri, de la părinţii noştri, moştenim şi comportamentul, poate chiar felul nostru de a gândi, sentimentele, iubirea de pământul în care ei am crescut, au crescut, moştenim multe şi nu avem cum să ştim tot ce moştenim pentru că totul este păstrat în inconştient (C.G. Jung gândea şi el nişe Arhetipuri cam în acelaşi fel). Cu toate acestea fiecare din noi simte, la un moment dat, ceva, ca o chemare fără cuvinte, aşa cum un animal sălbatec este chemat de pădurea în care a crescut, el şi ceilalţi ai lui, fie ea pădurea virgină ecuatorială sau pădurile din Canada sau din Siberia (vezi Chemarea străbunilor a lui Jack London). Dacă un aimal poate avea astfel de „sentimente”, dece nu şi un om?

Blaga a numit această încărcătură veche, misterioasă, a matricei noastre inconştiente, transcendent, şi filosofia sa este transcendentă, pentru că cea ce am moştenit ne depăşeşte, ne transcende. Cu toate că putem s-o simţim nelămurit că e a noastră nu avem cunoştinţe despre ea. A făcut aceasta, a folosit transcendentul în loc de transcendental, ca să se despartă, să se diferenţieze, ca filosofia lui să nu fie confundată cu cea a lui Kant, carevorbeste de transcendental. Pentru Kant transcendentalul fiind chiar lumea noastră, de lângă noi, lumea fenomenelor. Filosofia lui Lucian blaga este o filosofie a transcedentului, de altfel şi inconştientul este transcendent. Inconştientul care este cel ce deţine matricea stilistică, pe care o putem numi şi matrice inconştientă, matrice purtătoare a trecutului nostru, nu poate fi decât transcendent, ne depăşeşte.

Cineva cerea să prezentăm filosofia mai pe înţeles, mai aproape de mintea fiecărui om. Asta fac marii scriitori de mii de ani. Aşa e scris Vechiul şi Noul testament, aşa sunt scrise Vedele, aşa a fost scris Elogiul nebuniei, aşa sunt scrise cărţile lui Dostoievski, lui Tolstoi, lui Thomas Mann, lui Balzac, lui Faulkner, lui Musil, şi mulţi aţi autori ca şi multe alte cărţi; citiţile! Cineva îi cerea domnului Gorun Manolescu să scrie texte filosofice împănate cu glume şi poante, un fel de filosofie veselă. Se poate face aşa ceva dar mă îndoiesc că veţi recunoaşte că este vorba de un text filosofic şi dacă veţi putea înţelege ceva.

Ca o concluzie a acestei mici etape aş putea spune că nu există om care trăieşte singur pe lumea asta, fiecare din noi trăim împreună cu toţi cei ce au fost înaintea noastră chiar dacă nu ne dăm seama de asta, dacă nu suntem conştienţi că avem în noi toată omenirea. Acesta este motivul, cum am spus, pentru care Blaga şi-a numit folosofia sa transcendentă. El a considerat inconştientul nostru, partea lui frumoasă şi bună (pentru că partea întunecată o putem lăsa, fără nicio grije, în seama psihanaliştilor), un transcendent pe care-l avem în noi, pe care fiecare îl posedă prin matricea sa inconştientă. Transcendent inconştient, transcendent moştenit, ambele fac un singur transcendent care este adevărata noastră bogăţie.

Mai este ceva, ceva important pentru teoria cunoaşterii, pentru a înţelege, pentru a putea măcar să ne apropiem cu înţelegerea de ceea ce se întâmplă astăzi în fizica microparticulelor, de ceea ce aflăm experimental în această fizică. Aici să mă opresc puţin la Empirismul Pozitivist de unde pleacă domnul Gorun Manolescu. Pentru un experimentator în domeniul unei ştiinţe, a ştiinţelor, nu poate fi greşit să se sprijine pe datele oferite de simţuri cu prelungirile lor ajutătoare. Este tot ce putem avea sigur, date observabile pe care le înregistrăm, le păstrăm în protocoale şi la nevoie le repetăm. Fără aşa ceva n-am avea nimic din revoluţia ştiinţifică şi tehnică, fără predictibilitate, fără repetabilitate nici-o industrie n-ar exista. Este cu totul altceva când fizicianul ne spune, când domnul Gorun Manolescu ne spune, ne povesteşte, că această lume, subatomică, pare stranie celui care a învăţat în şcoală să gândească corect. Deaceea îmi permit şi eu să spun că experimentul predictibil şi sesizat de simţurile noastre este cel mai important moment al unei cunoaşteri. Toate par normale în fizica macroscopică, în lumea pe care o sesizăm cu ochii fără microscop sau lunetă pentru că aici nu apar distorsionările logice, nu apar evident.

Când începem să coborâm în lumea electronilor, a fotonilor, în sistemele nivelului cuantic, când ne lovim de efectul de superpoziţie care ne arată că un elecron, un foton, poate ocupa două sau mai multe locuri în acelaşi timp, această lume devine din ce în ce mai stranie, straneitatea devenind lege. Este, cum spune Blaga un mister, misterul lumii, mister pe care, oricât de adânc vom pătrunde în el prin cunoaştere tot mister va rămâne. Chiar şi predictibilitatea cuantică începe să nu mai funcţioneze când observatorul, experimentatorul, stabileşte condiţiile de măsurare, condiţii, care la rândul lor vor influenţa caracteristicile obiectului de studiat care depinde, în cerc, de condiţiile obsevatorului. Nu mai trebuie să ne mire, legat de această lume stranie, nesiguranţa omului de ştiinţă. Interesantă este antiparticula lui Dirac, vidul ultraplin, în care un loc gol în spatele elecronului se va umple. Interesante sunt şi temele legate de spaţiu şi de timp. Un spaţiu „fără spaţiu” pentru că aşa reiese din formulările matematice care ne ajută să pătrundem acolo unde ochiul ajutat de aparate nu poate ajunge, unde găsim uneori, alături de spaţiu, doar un rudiment de timp.

Aflăm din traducerile şi comentariile făcute de Sergiu Al -George (Limbă şi gândireîn cultura indiană)că „lopa”, substitutul, zero gramatical, era pentru Panini (contemporan cu Platon) locul gol, un anumit loc gol nu oricare ar fi acel loc gol, substituind lipsa unui obiect, repet – un anumit obiect, o noţiune foarte importantă pentru gramatica indiană. Matematica indiană a preluat, mai târziu 0 de la gramatică, iar noi prin asirieni şi arabi.

Categoriile care formează matricea noastră inconştientă, cu ele înţelegem lumea, cu ele cunoaştem, cunoaştere banală, obişnuită, sau cunoaştere ştiinţifică. Important este că putem cunoaşte numai ceea ce aceste categorii ne pot oferi ca înţelegere. Ele sunt cunoascătoare şi, în acelaşi timp, sunt şi o limită a cunoaşterii noastre, cum spune Blaga, sunt o frână trancendentă. Noi nu putem cunoaşte totul, de aceea lumea rămâne un mister oricât am pătrunde-o cu înţelegerea noastră. Lumea a fost un mister la începutul umanităţii şi este şi azi un mister, poate un mister mai profund. La acel început omul se minuna că stelele, luna şi soarele aleargă pe cer, era dominat de intemperii sau de cataclisme. Azi omul, cunoscând foarte mult, multe despre cum e format pământul şi universul, despre lumea stranie (ce termen bine găsit) a microparticulelor se află în faţa unui mister care-l ameţeşte, care-l sperie şi care-i zdruncină încrederea pentru că are impresia că nimic nu mai are cap şi coadă (în afară de peştii din lac). Vă spun că această nesiguranţă este numai orgoliu.

Ar fi bine să ne obişnuim cu ideea că nu putem cunoaşte totul, cu toate că îmi dau seama că este foarte dificil, am învăţat, în scoală, că putem cunoaşte, că nu ne mai stă nimic împotrivă, am învăţat ceva greşit, şi acum ne simţim fără apărare. Nu suntem noi de vină că profesorii noştri ne-au învăţat ceva fals sau că ne-au ascuns că avem o cunoaştere limitată. Dar asta e situaţia. Asta trăim. Ca să nu sucombăm este bine să ştim. Ştiinţa, azi, ar trebui să fie cea care să ne arate, să ne spună, să ne demosntreze, ce este sigur într-o lume care pare din ce în ce mai nesigură. Ce importanţă mai are această degringoladă - are importanţă pentru o anumită categorie de cercetători- dar n-are importanţă pentru noi care folosim timpul şi spaţiul în fiecare zi, şi-l folosim bine. Pentru noi este important doar să ştim că asta nu mai este valabil până la sfârşit, că nu putem cunoaşte totul, că de fiecare dată când facem un pas rămâne un mister mai profund. Să folosim ceea ce ne este la îndemână şi să îndepărtăm de la noi un orgoliu nemăsurat.

Voi lăsa pentru altă dată implicarea logicii. Gorun Manolescu are perfectă dreptate. În secolul XX se poate observa o strânsă interdependenţă între fizica particulelor subatomice şi logică. Mai întâi apare logica trivalentă, Lukasievici, dar foarte repede se ajunge la logicile cu o infinetate de valori, cum este cea a lui Brower, sau mai aproape de noi logica fuzzy. Logicile devin paraconsistente şi fieare vrea să acopere o fărâmă nou descoperită de realitate. Fiecare cu „felia lui”. După ce s-a trecut de predictibilitatea probabilistă şi s-a ajuns la impredictibilitate au aparut: Teoria catastrofelor; Sistelele Disipative; Teoria Haosului, a Fractalilor. Toate caută, cu disperare, o soluţie matematică a „singularităţilor” ce apar peste tot în materia aceasta stranie.

Singularităţi! Şi acesta este un termen frumos. Nu mai avem o ştiinţă a generalului cum ne cerea Aristotel, începem să avem o ştiinţă a individualului – cum cerea Victor Sahleanu. Discutam prin anii 70 – 80 la întâlnirile noastre de la Academia Română dacă este posibilă o ştiinţă a individului, a individualului, o ştiinţă – azi aş spune – care să se ocupe de singularitatea individului. Noi, în cea mai mare parte medici, dar nu numai, simţeam atunci nevoia unei astfel de ştiinţe pentru că noi ne ocupam, de fiecare dată, de un singur om, un individ, o singularitate. Să mai aşteptăm puţin.

Singularitaţi nu sunt numai în lumea stranie a microparticulelor, ele sunt peste tot. Va dau numai un singur exemplu. Ce sunt aşa zisele OZN –uri? Prefer să le numesc fenomene fizice neobişnuite (FFN), sau poate chiar fenomene macrofizice neobişnuite, fenomene stranii. Scriitori de succes au preferat să vorbească de mici marţieni. Scriitorii au libertatea lor de a concepe lumi proprii. Noi ar fi bine să fim cu picioarele pe pământ. Fenomene stranii, singulare - chiar dacă sunt repetabile de fiecare dată ele sunt singulare – sunt la fiecare pas dar le trecem cu vederea, nu le dăm prea mare atenţie. Atunci când ajung să ne tulbure şi nu mai ştim ce să facem; ne ducem la psiholog, la psihiatru sau la vrăjitor, la oameni dotaţi pentru a explica fenomenele paranormale.

Să lăsăm pentru mai târziu.




Distribuie pe facebook

Comentarii

Pentru a comenta un text trebuie sa deţii un cont de utilizator activat şi să te autentifici!
Cunoasterea umana Kosta Vianu
18 sepembrie 2009, 13:08
Felicitari pentru acuratete si claritatea in exprimarea ideilor. Care nu sunt noi dar reprezinta preocupari majore ale intelectului uman din mai multe epoci. De ce am intrat eu in vorba? Ca sa pun o intrebare la care, fireste, s-ar putea probabil ca unul din preopinenti sa ofere si un raspuns: undeva, in univers, suficient de departe de noi pentru ca niciunul din simturi, cu protezele lor cu tot, nu poate ajunge, exista Ceva. Cum putem cunoaste, totusi, acel ceva? raspunsul poate fi oricat de simplu. Eu am intrezarit doua solutii, ambele usor de acceptat dar as fi vrut sa aflu si alte pareri.K
Greul Matricii stilistice April Geo Savulescu
12 mai 2009, 11:28
Domnule daniel D. Marin,

Sa incerc sa fiu ceva mai explicit. Kant ne-a dat Intelegerea (Verschtand). Cu ajutorul notiunilor de Spatiu si de Timp se construesc categoriile intelegerii - cu ele noi intelegem lumea, devenim constienti de ea. Blaga a propus Matricea stilistica care, pentru el, este o intersectie complexa a categoriilor intelegerii ( sa nu va sperie dar nu folosesc termenul de intelect care este o traducere gresita a lui Verschtand, gresita dar incetatenita) complexa, o ingemanare specifica. Specifica, deoarece are o anumita structura profunda a umanitatii, alta a raselor, a natiunilor, a grupurilor umane si a fiecarui individ in parte. Aceasta matrice stilistica o mostenim (Kant vorbeste de a priori pentru a nu aluneca in psihologism)si ea ne ajuta sa intelegem lumea de la nastere (poate si inainte de nastere) si pana la maturitate - poate chiar pana la batranete. Aceasta matrice stilistica nu este o structura fixa, ea se poate imbogati in timpul vitii noastre dar pe un fond, cel al structurii mostenite.

De ce o Matrice stilistica? pentru ca ea este populata si cu categoriile inconstientului (lui Blaga nu i-a fost frica sa vorbeasca de inconstient dar pentru ca scrierea sa sa nu fie confundata cu o psihologie la numit "stilistic", stilul fiind o amprenta personala a fiecaruia - deci inconstient tratat filosofic)

Poate ca nu tot ce am scris aici apare in textul lui Blaga dar este comentariul meu.

Banuiesc ca va dati seama ca aici este numai nucleul teoriei intelegerii Kant- Blaga, teorie care are foarte multe consecinte. Ma refer la Censura transcendenta si poate ajunge chiar la intlegerea lui Dumnezeu (care nu este Marele Anonim, acesta fiind doar un nivel al intelegerii filosofice a unei limite maxime, un fel de Multimea tuturor multimilor la Cantor). dar asta este mao complicat si mai mult de discutat.

Cu respect si numai ganduri bune!
7 puncte Ovidiu Ivancu
04 aprilie 2009, 00:47
Eseu care vehiculeaza intr-adevar idei cu greutate. Imi este totusi greu sa accept ca literatura e privita ca un soi de alteritate sau un vehicul prin care coboara in lumesc ideile filosofice. Faptul ca imi e greu sa accept este, insa, margial. In definitiv cine poate nega statutul filosofiei de \"stiinta a stiintelor\"? Singurul lucru pe care vreau sa il adaug este ca in materie de cunoastere, textul literar poate face mai multe decat lumea ideilor pure pentru simplul motiv ca: 1. limbajul este accesibil, lumea fiind privita ca alegorie 2. literatura are o mai mare capacitate de a se difuza in corpusul social. 7 puncte pentru aceste eseu, as fi dat 8, insa exista cateva typo deranjante. Astept continuarea textului dvs.
Da Manolescu Gorun
02 aprilie 2009, 08:54
Imi pare rau ca am pierdut din start acordarea unei stele acestui text. Poate o vor face altii.
n-am apucat sa citesc si alte postari, dar Daniel D Marin
31 martie 2009, 11:39
Ma bucur ca ati pornit de la Kant si Blaga spre a ajunge la mecanica cuantica... intr-un demers de popularizare, intr-un fel, a cunoasterii, era sa zic. Dar si a fizicii. Sau putin din fiecare. Se umple frumos acest eseu, e minunat asezat in pagina, dar ceva ii lipseste, nu-l face pregnant, poate pt ca autorul refuza sa plonjeze (si) mai curajos in mister, in enigmatic, in spectacol al lumii si, de ce nu, in cele mai recente teorii ale fizicii. Pentru ca inclin sa cred ca se puteau arata lucruri mai spectaculoase de la o atat de generoasa tema si bibliografie.

Un semn de intrebare la ""Categoriile care formează matricea noastră inconştientă, cu ele înţelegem lumea, cu ele cunoaştem, cunoaştere banală, obişnuită, sau cunoaştere ştiinţifică"" – aici imi pare o (cvasi)afirmatie incompleta. Sau chiar inexacta...

Foarte interesanta usa deschisa de la fenomene stranii, singulare, care ajung sa (ne) tulbure la explicarea fenomenelor paranormale, sau la o ALTFEL DE explicatie, cel putin generoasa.

Cred ca e un eseu citabil si care se poate continua. Acord maximul meu de puncte (4) fara nici o unda de regret :)
Ai dreptate domnule Gorun Manolescu April Geo Savulescu
31 martie 2009, 03:08
Da. Asa e.
Dialogul viu este foarte placut dar poti mai usor pierde firul a ce vrei sa spui sau cum vrei sa spui.

Dialogul scris, aici, asa cum ne ofera sposorii nostrii, este nemaipomenit. Te stoarce si te obliga sa devii prolix. Esti in contact cu mai multi ar nu pot apare interferente suparatoare , asa cum apar intr-un dialog vorbit. Este, evident nevoie sa spui cat mai multe in putine cuvinte. Adevarat ca desfasurarea pe un text scris, pt. a fi tiparit, iti permite mai mult.
Singularitatea; singularitati April Geo Savulescu
31 martie 2009, 02:58
Domnule Ioan Albu (un pseudonim cuminte),

Ca medic spun ca este, ca exista, o stinta a individualului posibila, nu numai a generalului sau a universalului.

cand la un interviw cu un om ce sufera teebuie sa gasesc buchetul simptomatic, eventual un sindrom cu simptomele atasate, acestea sunt numai ale acestui pacient. In cartile pe care invatam avem o tipologie generala pe care nu o are nici un om ce sufera. Stiinta, daca stiinta fac, inseamna tocmai aceasta particularizare pana la individualizare, numai atunci pot fi eficient in tratament.

Singularitatile in fizica atomica? singularitatile in viata de zi cu zi?

Nu inseamna altceva decat limita cunoasterii noastre. Sunt produse de franele transcendente cum ne zice Blaga. ca este Marele Anonim. O poveste este cu atat mai frumoasa cu cat este populata cu personaje si actiuni imposibile care ne pot domina in mod placut daca nu sunt balauri sau daca acolo este si un "Fat Frumos".
franele transcendente sunt date de categoriile matrcii stilistice, matricii inconstiente. Asta e suficient!

Singularitatile din fizica si din matematici (aici sunt mai retinut ca sa nu ma frig prea tare)sunt o realitate pe care specialistii le inlatura cu un 'artificiu" de calcul. ce este Multimea tuturor multimilor infinite a lui Cantor decat o limita imposibila, enervanta. Ce este altceva un 0 care apare intr-un calcul a unui inginer decat ceva imposibil- la trecerea la limita el are totusi un spatiu- e aceea va scapa de 0.

Singularitatea este o incapacitate, mai corect este evidentierea unei incapacitati in cnoasterea noastra. Este ea individuala? desigur, pentru ca este a mea. Este ea a mai multora? asa pare. vezi si D-ta a carui parte vrei s-o tii. sa le acceptam pe ambele? Fiecare hotaraste.

las un semn (deschis) Daniel D Marin
30 martie 2009, 12:31
ca sa revin mai tarziu, fie cu o intrebare, fie cu un scurt comentariu fie, desigur, cu cateva puncte. pana atunci arunc repede o privire pe alte postari ale autorului si (poate) nu numai, fiind aici si trimiteri.
Si la ce concluzie ati ajuns? Ioan Albu
30 martie 2009, 01:51
Exista o stiinta a individualului? Este singularitatea individual?
Geo se dezlantuie. Manolescu Gorun
29 martie 2009, 13:56
Ce pot eu sa comentez cand el plecand de la un text al meu il intoarce pe o parte si pe alta punandu-si amprenta personala pe idei care credeam ca le inteleg si acum le vad in alta lumina. Arta dialogului si atunci cand preopinentii sunt de acord, dar si cand se afla pe pozitii contrarea sau la mijloc, vad ca aici incepe sa functioneze. Cu pastrarea respectului cuvenit fata de interlocutor. Si fara idei preconcepute. Punctaj maxim

21